Del av ett reportage av Sven Broman i Teknikens Värld med titeln
"'Ormen Friske' var ett fuskverk!" (Nr 13, 1950, S. 8-9 o.
31). Avsnittet med Bachs uttalanden är komplett citerad.
'Ormen Friske' var ett fuskverk!
En dansk båtbyggare som var med om att bygga "Ormen
Friske" redan från första dagen avslöjar häpnadsväckande
brister i dess konstruktion. Det var inget vikingaskepp!
Jag var med och byggde "Ormen Friske" från första
dagen till den sista, då vi sjösatte den och seglade till
sportexpon i Stockholm, så jag vet verkligen dess brister. För
den hade brister! Jag varnade väl hundra gånger för
detta stora företag som slutade så katastrofalt. "Ormen"
var en teaterkuliss och på sin höjd lämpad för
seglatser på Djurgårdsbrunnsviken.
Den unge danske båtbyggaren Harry Bach berättar frispråkigt
för Teknikens Värld. Han är utbildat båtbyggare,
har gått i skeppbyggeriskola i Nyköbing i Danmark i nära
fem år och har bl. a. varit med om att bygga 11 vikingaskeppsliknande
fisketrålare i Köpenhamn. Och han läst massor av teknisk
literatur om vikingafartyg som blivit hans stora kärlek.
- Men "Ormen Friske" var inget vikingaskepp! Hade det varit
det, skulle det ledigt ha klarat en resa över Atlanten även
i hårt väder, fortsätter Bach. "Ormen" var
en utmärkt kopia till det yttre, men ett fuskverk inuti. Låt
mig precisera:
1) Virket var undermåligt. Vikingarna använde ek, vi använde
furu - dålig furu. Det var fullt av kvistar och det var
inte naturkrökt. Man bör ha bättre material även
om man bara ska bygga en eka!
2) Spantkonstruktionen var fullständig undermålig.
Det är en oskriven lag att man skall använda naturkrökt
virke till de s. k. knäna som ska ge stadga åt borden. Men
inte nog med att knäna var av furu och rakväxta, de
var dessutom inte i ett stycke utan delade med en skarv på
mitten, vilket i katastrofal grad minskade styrkan i fartygets sidor.
3) Bordläggningen skedde på klinkvis, vilket var riktigt,
men vikingarna hade en längsgående ås på sina
bord som gav ett effektivt stöd samtidigt som de lät borden
gå längre över varann. Alla "Ormens" bord
var nitade, medan vikingarna använde djursenor, träspik och
i viss mån järnspik. Det var senorna som gav vikingaskeppen
deras elasticitet och det var på den punkten de var före
våra dagars stumma båtskrov. "Ormens" sidor var
alldeles hårda och fjädrade inte.
4) Bottenstockarna - som var också av furu (det fanns
över huvud taget inte ett ekspån i hela fartyget och det
enda träslag som förekom utom furu var al som använts
till rorkulten (!) - var heller inte naturkrökta. De var ihopfogade
i kölen och det fanns faktiskt risk att fartyget skulle gå
mitt itu.
5) Styråran var ett provisorium. I sig själv var
den korrekt utförd, men den satt inte som den skulle och redan
på jungfruresan till Stockholm mankerade den. Jag var själv
med då och fick hjälpligt laga den med en bult och faktiskt
stå och hålla den i sitt läge hela tiden.
6) Årorna var under all kritik. De var tillverkade av gran men
var gamla, f. ö. en gåva från svenska marinen. Vid
sjösättningen ville en fotograf ta en bild av mig vid en åra.
Jag råkade fälla den i marken ock åran gick av.
Varje båtbyggare inser att detta var väsentliga som gjorde
att "Ormen" inte kunde betecknas som något sjövärdigt
fartyg. Vi gjorde emellertid det bästa av situationen och alla
dessa misshälligheter hade en ekonomisk bakgrund. Dessutom
var vi tvungna att forcera arbetet. Fartyget var i och för
sig bra byggt, men det var långt ifrån lämpat för
några äventyrliga seglatser - det var en illuster uppvisningsbåt
och inget annat.
Bara en sådan detalj som ormhuvudet i fören! Här gjorde
vikingarna så att de borrade ett hål vid sidan om stäven
och stack ner huvudet som undertill var försett med en lång
spets. Sådant syns inte utvändigt. "Ormens" huvud
var fritt fastnitat i fören - bl. a. med ett gångjärn
- och gick mycket riktigt av långt innan Nordsjöresan börjat.
Jag kom ut till Birka dagarna före avfärden, fick se det trasiga
huvudet och frågade om jag kunde få låna några
verktyg för att sätta fast det. Man förklarade emellertid
att det fanns varken hammare eller spik ombord - och ändå
var det klart för att segla! Ormhuvudet fick helt enkelt sitta
och vicka.
Jag lade samtidigt märke till att många av spanten i
fören var spruckna.
Efter den fruktansvärda katastrofen kanske mangen nu sätter
vikingarnas skeppsbyggnadskonst i tvivelsmål, men det anser jag
vara direkt fel. Deras fartyg var ytterst sjövärdiga och vi
har fortfarande en hel del att lära av dem. Se bara på den
danske skeppsingenjören Knud E. Hansen i Köpenhamn som byggt
massor av fiskebåtar med ultramodern utrustning där inte
ens radar saknas, men som fått vikingaskeppens linjer i arv och
som gjorts mycket elastiska. De tål hög sjö - fartygssidorna
böjs mjukt för trycket - men fordrar givetvis också
kunniga seglare ombord.
Hur katastrofen gick till? Ja, jag har en mycket bestämd uppfattning
om hur det måste ha skett. Jag tror inte att "Ormen"
gick på något grund eller något liknande, då
hade besättningen klarat sig. Min far var fiskare och jag har varit
ute på de kritiska ställena på Nordsjön och känner
till farorna. Nej, jag är övertygad om att det inte behövdes
mer än att några kraftiga vågor slog in i båten
- när vattnet sedan pressade mot sidorna inifrån trycktes
dessa helt enkelt ut, kanske båda sidorna samtidigt. På
grund av det dåliga virket och den farliga skarvningen i knäna
blev det en ytterst känslig brottpunkt i "Ormens"
sidor som omöjligt kunde motstå någon press.
Man hade kunnat klara detta genom att fälla ned masten och låta
den vila på fören och bommen som lämpligen borde placeras
tvärs över båten på mitten. Seglet hade man sedan
kunnat breda över alltsammans så att det hela blivit som
ett tält. Men då skulle man också ha haft ett drivankare,
vilket lätt hade kunnat iordningställas av ett par åror.
(Accentuering M. Braun)
Kommentar till Bachs vittnesmål:
Det extremt försvagade stället i kölen, som var orsakad
av konstruktions- och byggfel och som senare gjorde att skeppet bröts
itu i Nordsjön, nämns inte i reportaget fast det tydligen
var synbart under bygget för alla. Kanske hade ärendet strukits
i texten, eller kanske Bach inte längre hade det så tydligt
i minnet som de förödande svaga ställena i spantarna
och knäna. Det sistnämnda skulle vara lätt att förklara,
eftersom spantkonstruktionen var mycket mera tidskrävande under
byggandet och var hela tiden öppet synlig. Faktum är, att
vid båda skeppshälfterna har sidorna gått bort tillsammans
med de övre hälfterna av knäna, dvs. de bröts precis
på de "ytterst känsliga brottpunkterna" som Bach
har beskrivit dem. Det är dock mycket sannolikt att sidorna gick
bort först efter kölbrottet och skeppets tudelning. Långt
innan vågorna var tillräckligt höga för att slå
in i båten, så var de starka nog för att dra itu kölen
på sitt svaga ställe.
Avgörande för det underlåtna åtalet mot dem som
var ansvariga för katastrofen skulle ha varit Bachs uttalanden,
att han under byggnationen, på jungfruresan, och omedelbart innan
den dödliga Nordsjöresan, hade hänvisat till att fartyget
under inga omständigheter kunde betraktas som sjövärdig.