|
Frågor om ansvaret
|
 |
 |
|
1) Varför genomfördes ingen
officiell undersökning av olycksorsaken (haveriundersökning)? |
|
|
|
De tyska myndigheterna förvarade de viktigaste
vrakdelarna speciellt för detta syfte och erbjöd upprepade gånger
till det svenska konsulatet i Hamburg, som representant för de svenska
myndigheterna, att genomföra, eller hjälpa till med, en officiell
undersökning. Konsulatet var intensivt involverat i fallet och mycket
väl informerat. Ärendet tog mycket lång tid, och den 23
november 1950, efter det att värdefull tid och viktiga bevisföremål
hade förlorats, tackade konsuln Torsten Bergendahl slutgiltigt nej
till alla erbjudande gällande en undersökning. Några grunder
för avisningen finns ingenstans i arkivmaterialet, och det är
inte heller känt om konsuln fattade beslutet själv eller på
direktiv från Sverige. Man kan nog anta att de ansvariga svenska myndigheterna
i stort sett kände till att det fanns allvarliga brister i Ormen Friskes
konstruktion och tyckte att de skulle vara pinsamma för Sverige. Möjligtvis
var man också benägen att skydda offrens anhöriga och de
övriga inblandade emot juridisk strid om skadeståndsfrågor. |
|
2) Vilken effekt skulle en officiell
undersökning ha haft? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultatet skulle ha varit detsamma som undersökningen
av fotomaterialet nu har kommit fram till. Byggfelet som ledde till kölbrottet
måste anses som ett resultat av grov vårdslöshet, och den
behöriga åklagaren hade varit tvungen att inleda undersökningar
i frågan om vållande till anans död i 15 fall ("Den
som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande
till annans död till fängelse i högst två år
eller, om brottet är ringa, till böter. Är brottet grovt,
döms till fängelse, lägst sex månader och högst
sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt
beaktas 1. om gärningen har innefattat ett medvetet risktagande
av allvarligt slag, eller 2. om gärningsmannen, när det
krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har
varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars
gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag."
Brottsbalken, 3 kap, 7 §. Accentuering M. Braun). |
|
3) Mot vem skulle undersökningarna
ha anställts? |
|
|
|
|
|
Konstruktionsritningarna försvann spårlöst
omedelbart efter olyckan. Men det är känt vem som var med om att
verkställa dem. Det var tre personer: initiativtagaren och ledaren
av projektet, Sten Schröder, som var den enda ansvarige som senare
var med i olycksresan och omkom, skeppsbyggexperten Sam Svensson, som var
med på olycksresan bara den första dagen efter starten i Sverige,
och Bror Westerlund, som var förman vid båtens byggnation. |
|
4) Vem visste om det extremt försvagade
stället i kölen? |
|
|
|
|
|
Eftersom kölen inte blev målad med
färg, måste många ha sett de fem skarvarna under kölsvinets
aktersidiga ända. Förutom Bror Westerlund fanns det ytterligare
fem båtbyggare. När båten stod på land för vårrustningen
1950, måste ännu en gång flera personer ha sett detta försvagade
ställe. Men framförallt måste de tre män som ritade
byggplanen, Schröder, Svensson och Westerlund, ha sett det flera gånger
med sakkunniga och kritiska ögon. Katastrofens offer, förutom
Schröder, hade ingen chans att se stället, därför att
de hade kommit från olika delar av landet, först till resans
start och när båten redan var sjösatt och kölen inte
längre var synbar. |
|
|