Den 9 juli 1950, alltså 14 dagar sedan Ormen Friskes förskepp
kunde beskådas i Hörnums hamnområdet på sydspetsen
av den Nordfrisiska ön Sylt, kom en av ortens fiskare, Wilhelm
Lass, till hamnkaptenen C. Kühl och lämnade ett vittnesmål
om olyckan. Hans uttalande försöker flytta skulden för
olyckan till det faktum, att vid middagstiden på stormdagen Nordsjöön
Helgoland användes av det brittiska eller det amerikanska flygvapnet
som övningsmål för bombfällningar.
De efterföljande bombteorierna togs över av hela fiskarkåren
på den tyska Nordsjökusten och av den mycket aktiva Helgolandrörelsen,
och de bidrog till att den brittiska regeringen år 1952 beslutade
att återge Helgoland till Tyskarna. För alla som direkt eller
indirekt hade med Ormen Friske att göra, var bombteorierna
en ytterst välkommen förklaring. De kända bristerna i
konstruktionen och den undermåliga planeringen och utrustning
av resan, samt speciellt alla frågor gällande ansvar och
skadestånd, kunde man på det här sättet mycket
framgångsrikt tränga bort i bakgrunden.
En kritisk granskning av vittnesmålet
skulle dock ha visat direkt att det inte var trovärdigt av flera
skäl, och - framförallt - att det inte var förenligt
med de givna omständigheterna på ren tekniska grunder.
1) Först 14 dagar efter det att Lass hade sett vrakdelar i sin
hemmahamn och olyckan hade rapporterats utförligt i pressen, kom
han på iden att lämna ett uttalande.
2) Flera formuleringar i inlägget väcker misstankar om, att
det viktigaste för honom var att uppmärksamma de för
honom och sina kollegor odrägliga förhållandena i och
omkring Helgoland.
3) Gustav Wellnitz, som uppgav att han sett detsamma som sin chef Lass,
blev inte utfrågad. Hamnkaptenen Kühl nöjde sig med
att han lämnade in en generell bekräftelse
av det vittnesmålet som hans chef hade gjort.
4) Lass hade vid tidpunkten av sin angivna iakttagelse i Helgoland,
hamnens yttre pir och rykande skum, tillika en distans över 1200
meter, mellan sig och den angivna båten.
5) Det fanns under efterkrigstiden ingen som helst sjömärkning
av Helgoland-hamnens södra infart. Därför var det från
landsidan överhuvudtaget inte möjligt att se om ett fartyg
befann sig inom eller utanför den smala sydinfarten. Den leder
nämligen inte rakt mot hamnen, utan i vinkel.
6) Inlägget av Lass att han hade sett skeppet "tvärs
sjön" vid en storm med 30 m/s beskriver ett läge som
inte är tekniskt möjligt. Vid den givna sjön hade vågorna
slagit in i båten direkt om den varit tvärs sjön.
7) Inlägget av Lass att han hade sett skeppet "under segel"
vid en storm med 30 m/s beskriver ett läge som inte heller det
är tekniskt möjligt. Redan vid mycket mindre vindhastighet
hade det varit nödvändig att reva seglet så pass mycket
att det inte längre varit synbart som segel under de givna förhållandena.
8) Två tekniska bevis talar dessutom för, att vid tidpunkten
av den angivna iakttagelsen av Lass, Ormen Friske redan hade
brutits itu sedan 5 till 6 timmar:
A) Seglet upphittades intakt och orevat. Detta tyder på en brottstidpunkt
som ligger innan vindhastigheten nådde 15 m/s, och därmed
långt innan den angivna iakttagelsen av Lass.
B) Sven Åke Persson var en av besättningsmännen vars
lik hade hittats. Hans klocka hade stannat vid fem i sju på grund
av skadad urverk. Vid sjutiden på morgonen den 22 juni utsattes
Ormen Friske av en tilltagande sjö, som vid den tiden nådde
våghöjder av 2 till 3 meter. Ett skeppsbrott då, alltså
sex timmar innan den angivna iakttagelsen av Lass, skulle exakt stämma
överens med de följder som var ödesbestämda genom
kölens extremt reducerade hållbarhet.